Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Protein och aptitreglering

Vissa livsmedel dämpar hungern och ökar mättnadskänslan bättre än andra. Varför?

Dagens överflöd av livsmedel lockar oss hela tiden till att äta mer än vad vi behöver. Många har svårt att behålla en hälsosam kroppsvikt. Att förstärka mättnadskänslan kan vara ett sätt att kontrollera aptiten och därmed kroppsvikten.

Livsmedel som innehåller mycket protein verkar hålla oss mätta längre jämfört med livsmedel rika på kolhydrater eller fett. Dock är det inte klarlagt om animaliska eller vegetabiliska proteiner har olika inverkan på mättnadskänslan.

Den aktuella forskningsstudien undersöker proteinsammansättningens betydelse för aptit och energiintag. Viktiga tarmhormoner och peptider mäts för att studera mekanismen som reglerar aptiten.

Studien kommer att resultera i ny kunskap om olika proteiners effekt på mättnadskänslan och deras inverkan på hormonsvar samt ge bättre förståelse om de biologiska processer i mage och hjärna som gör att vi känner oss mätta.

Studien förväntas främja folkhälsan genom att generera den kunskap som behövs för att utveckla innovativa livsmedel som hjälper konsumenterna att hålla vikten.

Projektledare: Anestis Dougkas